Idag har vi det mesta i molnet, de allra flesta kan utan problem jobba där de känner för och behöver därmed inte befinna sig på ett fysiskt kontor. Många behöver inte ens ha en dator utan det räcker att ha en smartphone. Varför måste då kandidater som letar arbete sitta vid en dator för att kunna söka ett jobb? Varför tröttar vi ut kandidaterna och låter dem ägna timmar åt företagsanpassade ansökningsformulär, bifoga CV:s och specialskrivna brev när vi vet att arbetsgivarna kämpar med att hitta rätt person till rätt plats? Varför lägger vi dessa trösklar för kandidaten och, framförallt, vad säger denna process om företagets anpassning till den digitala transformationen som sker?
I mars 2016 kom ”Rekryteringsenkäten” från Svenskt Näringsliv där det fastslås att arbetsgivare har allt svårare att rekrytera personer med rätt yrkeskompetens eftersom de upplever att dessa personer inte finns. Det här är inget som förvånar oss som verkar inom IT-branschen, det är en välkänd utveckling som tyvärr pågått i flera år. Vad gör vi då för att attrahera och förenkla för de få kandidater som finns att faktiskt söka arbete? Varför riskera att aldrig få kontakt med dem på grund av omoderna och uttröttande ansökningsprocesser?
Sociala medier har exploderat och jag skulle våga påstå att de flesta med en smartphone är uppkopplad på någon typ av social media. Men ändå är det få företag som är närvarande i sociala medier ur ett rekryteringsperspektiv. Svenskt Näringsliv skriver i sin rapport att det är en kanal som växt något och vi kan nu se att företag som använder sociala medier som rekryteringsverktyg uppgår till 37 %. Rapporten beskriver även att andelen rekryterande företag som är nöjda med sociala medier som rekryteringsverktyg uppgår till sammanlagt 63 %. Varför använder inte fler företag sociala medier?
I den digitala transformation som pågår är arbetsmarknaden inte undantagen, jag säger därför att vi måste våga testa nya vägar och våga möta kandidaterna där de finns. Kommunikation och marknadsföring sker på sociala medier istället för via reklamblad men var har ni er rekryteringskanal? Fortfarande via hemsidan som inte är mobilanpassad?
Exponera er och orka prova nya vägar! Fundera kring följande:
Vi råder företag att börja med en så enkel sak som att mobilanpassa sina hemsidor och anpassa sin karriärsida. Gör det enkelt för eftertraktade individer att söka ett jobb med ett knapptryck när de sitter på bussen, är i mataffären eller på cafét. Låt dem slippa fylla i långa formulär på er karriärsida som gör att alla kandidater ska passa in i en mall. Gör det enkelt. Gör det digitalt.
Läs mer om oss på vår hemsida och följ vårt arbete på Linkedin
Fyll i dina uppgifter så hör vi av oss snarast möjligt.
Vi finns här om Ert företag behöver stöd med en konsultlösning eller med rekrytering, från strategisk rådgivning till operativt stöd.
Om du är kandidat eller konsult finns vi här och hjälper dig till din nästa utmaning.
Kontakta oss så tar vi ett lära känna möte!